Leonhard Denmark

6 Tips til at undgå tør og irriteret vinterhud

6 tips til at ungå vinterhud

De fleste vil gerne undgå vinterhud, som rigtig mange plages af, i den kolde skandinaviske vintre. Huden føles stram, bliver hurtigt rød og irriteret og kan endda begynde at skalle og sprække. Vinterhud opstår, når hudens naturlige beskyttende barriere bliver svækket.

Både vores vaner og klimaet, både udenfor og indenfor, kan være med til at svække vores huds naturlige barriere. Vores hud bliver drænet for fugt, så vi ender ud med den klassiske, tørre vinterhud. Det er ikke uden konsekvenser at få vinterhud: Udtørret og revnet hud mister sin beskyttende barriere, så huden bliver mere modtagelig overfor vira, bakterier og allergifremkaldende stoffer.

Derfor er der her nogle tips til, hvordan du kan undgå nogle af de største syndere for vinterhud:

1. Tør luft og indeklima

Rigtig mange døjer med tørt indeklima om vinteren, når radiatoren kører, og det er koldt udenfor. Du kan genkende det, ved at dit hår bliver elektrisk, eller du får stød, når du rører ved ting. Tørt indeklima trækker fugten ud af din hud, og du kan få tør hud, tørre øjne og slimhinder, som endda kan give næseblod. Der findes forskellige måder, tørt indeklima kan afhjælpes afhængig af din boligform, men det universelle råd er altid: Husk at lufte ud – også selvom det er koldt.

2. Undgå lange varme bade

Selvom varme bade en kold vintermorgen kan føles som balsam for sjælen, kan det være en forklaring, hvis du døjer med tør hud på kroppen. Vi har det med at tage længere og varmere bade om vinteren, men det fjerner samtidigt de naturlige olier i huden, og som får hudens fugt til at fordampe.

3. Den rette hudpleje

For at undgå vinterhud er det vigtigt at styrke hudens barriere, som er på ekstra udsat om vinteren. Med den rette hudpleje kan man nå langt for at beskytte mod vinterhud. Gå efter de mere nærende cremer, baseret på hudvenlige olier og styr uden om cremer med lavt fedtindhold, da de kan give frostskader på kinderne, hvis alt vandet fra cremen ikke har nået at trænge ordentligt ind eller fordampet, før du går udenfor. Specielt børn, og personer, som er meget udenfor, anbefales det at gå efter cremer med lidt eller ingen vandindhold. Care til tør hud har et højt fedtindhold, er let at smøre ud og fedter ikke. Den består af lækre olier som tidselolie, mandelolie og sheasmør, hvis struktur minder om hudens eget fedtlag og indeholder håndlavede planteekstrakter, som har cellefornyende og fugtgivende egenskaber.

4. Sørg for at drikke masser af væske

Selvom det er koldt, og du ikke sveder så meget, har din krop stadig brug for masser af væske! Vores hud fordamper væske pga. de tørre omgivelser, og samtidig er huden det organ, der får tilføjet fugt og næring sidst, når vi spiser og drikker. Derfor har huden lige så meget brug for væske om vinteren, som den har om sommeren. Selvom kaffe og te kan være en smule vanddrivende, tæller det stadig med i væskeregnskabet, når du bare sørger for at drikke almindelig vand i løbet af dagen.

5. Dine hænder er ekstra udsatte

Dine hænder bliver brugt hele dagen og udsat for lidt af hvert. Tør luft, regn og blæst er hårde for din hud, kombineret med håndvask, som fjerner hudens egen olier, ender næsten uløseligt sammen med tørre hænder. Desuden glemmer vi ofte at pleje vores hænder, hvilket gør tørre hænder til et rigtig udsat område. Tør hud beskytter ikke lige så godt mod bakterier, vira og allergifremkaldende stoffer, og når vi samtidig bruger hænderne så meget og rører ved alting, er det vigtigt, at huden er sund og modstandsdygtig. Prøv derfor at påføre håndcreme, hver gang du har vasket hænder i vintermånederne for at beskytte mod vinterhud. Det er også en god ide at bruge handsker til at beskytte hænderne, når viden blæser, det er koldt, eller det regner udenfor.

6. Spis essentielle fedtsyre

Tør hud er et tegn på mangel på essentielle fedtsyre. Ud over at pleje din hud udefra for at undgå vinterhud, kan du også pleje din hud indefra ved at spise essentielle fedtsyre. De kan komme som en naturlig del af din kost, for du specielt finder det i fødevare fra fisk og i planteriget, eller indtag det som kosttilskud.